مالیات بر ارزش افزوده هم گام با توسعه پایدار
چاپ مطلب

مالیات برارزش افزوده در نظام مالیاتی هر کشوری بیانگر نگاه توسعه گرا آن کشور به اقتصاد است و کشورهای توسعه یافته ای که از اقتصادی پویا و مقاوم برخوردار هستند، قطعا در بهره برداری از مالیات بر ارزش افزوده نیز موفق عمل کرده اند.
در ایران نیز با وجود احساس نیاز به معرفی پایه های جدید مالیاتی، نظام مالیات برارزش افزوده در مهرماه1387به اجرا درآمد و در این مدت نیز موفقیتهای بسیاری در راستای ارتقای درآمدهای مالیاتی داشته است و از ابتدای اجرای قانون تاکنون مبالغی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حیطه وصول درآمده که از این میزان پس از واریز سهم شهرداری ها و دهیاری ها و یک درصد نظام سلامت مابقی به خزانه کشور جهت تأمین بخشی از هزینه های دولت واریز می شود.
اگر بخواهیم یک شناخت اجمالی درخصوص این نوع مالیات ارائه دهیم، می توان گفت: مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و ما به تفاوت را به دولت بپردازد.
اما اینکه در فضای اقتصادی کنونی مالیات بر ارزش افزوده چه جایگاهی دارد و درآمد حاصل از این مالیات چه کمکی به اقتصاد کشور می کند، باید گفت: طبق بررسی انجام شده بی ثباتی در بودجه دولت می تواند برای رشد بلند مدت اقتصاد زیان بار باشد. عوامل متعددی می تواند بر روی بی ثباتی بودجه دولت اثرگذار باشند و این بی ثباتی می تواند از عوامل اقتصادی(مانند رشد اقتصادی)، عوامل سیاسی و نهادی(مانند ساختار سیاسی و قانوگذاری) و عوامل بودجه ای(مانند ترکیب هزینه و درآمد دولت) متأثر شود. از جمله عوامل موثر در بی ثباتی کسری بودجه دولت سهم مالیات بر ارزش افزوده در ترکیب مالیات هاست. از جهت نظری می توان استدلال کرد که به ازای یک سطح مشخص درآمد مالیاتی، هرچه سهم مالیات بر ارزش افزوده از درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد بی ثباتی در کسری بودجه دولت کمتر است. دلیل این موضوع تأثیرپذیری کمتر مالیات بر ارزش افزوده از نوسانات اقتصاد کلان و شوک های وارده به اقتصاد است.
براساس داده های 108 کشور برای دوره 2010-1990 هرچه سهم مالیات بر ارزش افزوده بیشتر باشد، بی ثباتی در کسری بودجه دولت کمتر است. این نتیجه می تواند این را بدهد که با اجرا و تعمیق و گسترش مالیات بر ارزش افزوده در ایران نیز از بی ثباتی بودجه دولت کاسته شود و یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران تخفیف یابد.
همچنین مزایای مالیات برارزش افزوده شامل رفع نارسایی های مالیاتی سنتی ، ایجاد منبع در آمد برای پاسخگویی به هزینه های روزافزون دولت ، ایجاد سیستم مالیاتی مناسب با عملکرد پیمان های منطقه ای ، ایجاد تحول در ساختار مالیاتی به دلیل هماهنگ نبودن آن با روند توسعه اقتصادی می باشد.
نظام مالیاتی ایران با اجرای مالیات بر ارزش افزوده توانسته نقش حمایتی و پشتیبانی در توسعه زیرساخت های شهری داشته باشد. با اینکه بخش عمده بودجه شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز تامین می شود ولی مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از منابع اصلی مالی شهرهای کلان است.حتی شهرهای کوچک و روستاها نیز از این مالیات بی بهره نمانده اند و 3 درصد از سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده برای تامین ماشین آلات خدماتی و عمرانی به آنها تعلق می گیرد. تنها در سال93 از این محل 48 هزار دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی خریداری و در شهرداری ها ودهیاری ها کمتر از 50 هزار نفر در سراسرکشور توزیع شد.
همچنین طبق قانون یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حل مشکل وزارت بهداشت در خصوص تجهیز بیمارستان ها، واردات دارو و ارتقای سطح بیماران صعب العلاج اختصاص می یابد.
از این رو نظام مالیات بر ارزش افزوده با پویایی، دقت، نظم و سهولتی که دارد می تواند برای تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای ایجاد و توسعه زیرساخت های شهری و به عبارت کلی رونق اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد وتنها با تکیه برمنابع پایدار می توان به نیازهای فزاینده ای که هر روزه ابعاد و زوایایی تازه ای پیدا می کند پاسخ داد.


تاریخ یادداشت: 1396/03/21
کلمات کلیدی: مالیات بر ارزش افزوده 

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی