اهتمام نظام مالیاتی در خصوص تغییر نگرش مودیان نسبت به پرداخت مالیات
چاپ مطلب

اصولا دولتها برای اداره امور کشورها نیازمند منابع مالی متعددی هستند تا بدان وسیله بتوانند به مردم خدمت کرده و مشکلات مختلف جامعه را حل، و در حفظ و حراست از شئون مردم، تربیت و رشد استعدادها، سلامتی جسم انسانها و ... اقدام نمایند. طبعا دولتها برای ارائه همه این وظایف و مسئولیتها نیازمند منابع درآمدی می باشند.
از آنجائیکه مالیات یکی از مهمترین منابع تامین کننده درآمد دولتها محسوب می گردد می تواند تکیه گاه مطمئنی برای دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بعضا سیاسی واقع گردد. از اینرو در سالهای اخیر کلیه کشورها تلاش می کنند که برای تامین هزینه های جاری خود سهم بیشتری را به مالیات اختصاص دهند.
با توسعه و پیشرفت جوامع بشری، نقش دولتها و وظایف آنها نیز افزایش یافت به نحوی که برای انجام این وظایف باید هزینه های گزافی را متحمل می شدند. تامین این هزینه ها یا از طریق منابع تحصیل درآمد (منابعی که بهره برداری از آنها تاثیری در ازدیاد بدهی دولت نداشته و وجوه حاصله از این منابع قدرت مالی دولت را جهت انجام وظایف و مسئولیتهای مختلف افزایش می دهد.) و یا از طریق اوراق قرضه ممکن می گردد. اما از آنجائیکه گزینه اخیر میزان تعهدات دولت را افزایش می دهد نمی توان آنرا بعنوان درآمد تلقی نموده و مورد استفاده قرار داد.
در ادوار گذشته بعلت محدودیت وظایف و مسئولیت دولتها، هزینه ها محدود بود و درآمد دولت از محل املاک دولتی و اخذ مالیات تکافوی آن هزینه ها را می نمود اما بتدریج با توسعه و گسترش وظایف دولتها نیاز به منابع درآمدی بیشتری احساس گردید که با توجه به آنچه که قبلا اشاره شد بهترین منابع درآمدی برای دولتها "مالیات" می باشد.
با بررسی و مطالعه مطالب فوق می توان به این نتیجه دست یافت که مالیات یکی از اجزای اصلی منابع درآمدی دولت را تشکیل می دهد. لذا نقش و اهمیت مالیات بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا بسیاری از کشورها به علت اتکاء و وابستگی بیش از حد به یک محصول و منبع خاص (نفت، شکر، قهوه و...) متحمل آثار و تبعات ناگواری شده اند. بدین ترتیب که قیمت جهانی اینگونه محصولات در اثر مداخله دولتهای استکباری و سیاستهای آنان با افت شدیدی مواجه گردیده که بالطبع اثرات سوئی بر اقتصاد آنها وارد نموده است، لذا این کشورها نیز که تا این زمان برای مالیات اهمیت چندانی قائل نبودند، تصمیم گرفتند که با تهیه و تدوین قوانین مالیاتی خویش سعی نمایند تا آنجا که می توانند سهم درآمدهای مالیاتی را در ساختار بودجه کشور افزایش دهند.
امروزه اهمیت مالیات باعث شده است که این مقوله در رأس برنامه های اقتصادی دولتها قرار گرفته و در این میان مسئولین نظام مالیاتی نیز کوشیده اند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را ارائه نمایدکه موجب افزایش اعتماد عمومی و نیز مشارکت مردم در پرداخت مالیات گردد.
با وجود تغییر رویکرد در نگرش اقشار جامعه نسبت به مالیات، تاکنون تاثیر شگرفی در باور و اذهان عموم جامعه ایجاد نشده است. از اینرو برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی و نهادینه کردن مقوله مالیات در میان آحاد جامعه می بایست تلاشهای همه جانبه ای صورت گیرد زیرا در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از کسبه بازار هر روز صبح قبل از شروع به فعالیت مسائل شرعی کسب و کار را مطالعه می کردند تا مبادا حرامی را حلال و حلالی را حرام و در حق بنده ای از بندگان خداوند ظلمی را مرتکب شوند.
بهره مندی از تعالیم انسان ساز اسلام و احکام شریعت در ارتقاء فرهنگ مالیاتی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. نمونه بارز این احکام، خمس و زکات است که از اصلی ترین نوع مالیاتهای اسلامی بشمار می آید. از آنجائیکه قوانین و احکام اسلام انعطاف پذیر و قابل اجرا در همه زمانها و مکانها می باشد از اینرو خمس و زکات و سایر واجبات مانند گذشته قابل عمل و اجرا است.
با توجه به اینکه در حال حاضر وظایف دولتها بسط و توسعه یافته و فقط محدود به تامین معیشت و امنیت نمی گردد لذا مالیاتهای اسلامی دیگر پاسخگوی نیازهای دولت نبوده و در نتیجه دولتها می بایست به وضع مالیاتهای جدید مبادرت نمایند.
بنابراین با بکار بستن روشها و شیوه های منطقی و معقول می توان به گونه ای عمل نمود که همانطور که اقشار متدین بطور داوطلبانه به پرداخت خمس و زکات اقدام می نمایند به این خودباوری و اعتقاد نیز برسند که مالیاتهای متعارف را هم با جان و دل پرداخت نمایند.
بی شک مهمترین عامل تاثیرگذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکار عمومی، معرفی مصادیق عینی مصرف مالیات است به دیگر سخن خود باوری و اعتقاد مودیان به پرداخت مالیات هنگامی به منصه ظهور می رسد که آنان بتوانند آثار آن را بطور ملموس مشاهده نمایند.
در سالهای اخیر شاهد راه اندازی پروژه های مختلف عمرانی در کشور بوده اما متاسفانه کمتر به منابع مالی آنها که عمدتا از طریق مالیات تامین شده، توجه گردیده است. لذا مغفول ماندن این موضوع از سوی دولتمردان در باور و اعتقادات مودیان درخصوص پرداخت مالیات اثرات نامطلوبی داشته بطوریکه همواره آنان تلاش می کنند تا به نحوی از مالیات بگریزند.
امروزه دولتها در اکثر کشورهای جهان می کوشند هزینه های جاری خود را از طریق منابع پایدار مالیات تامین نمایند. خوشبختانه این سیاست در کشور مانیز در سالهای اخیر بشدت مورد استقبال دولتمردان قرار گرفته، بطوریکه در برنامه ریزی های بعمل آمده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت در پایان آن برنامه موظف شده است که صد در صد هزینه های جاری خود را از محل مالیات تامین و پیش بینی نماید.
شایان ذکر است چنانچه اطلاع رسانی صحیح و وسیعی درخصوص موارد مذکور بعمل آید به نحوی که مودیان به این سطح از آگاهی دست یابند که مالیاتهای پرداختی آنان صرف طرحهای زیربنایی و عمرانی شده که در نهایت خود ایشان می توانند از این تسهیلات بهره مند گردند به نوبه ی خود در تمکین داوطلبانه مالیات بسیار موثر است.
قدر مسلم نهادینه شدن چنین باور و اعتقادی در اذهان و افکار عمومی موجب می شود که برداشتهای اشتباه پیشین خود را نسبت به مالیات کنار گذاشته و پرداخت مالیات را بعنوان یک تکلیف تلقی نمایند.
همچنین بین باور و اعتقاد مردم به مالیات و دستاوردهای آن رابطه مستقیمی وجود دارد بدین معنی که با مشاهده طرحهای عمرانی و زیربنایی در کشور تمایل بیشتری نیز به پرداخت مالیات پیدا می نمایند.
با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده از دو بخش مالیات و عوارض تشکیل شده و قانونگذار مکلف نموده است که عوارض پس از وصول توسط سازمان امور مالیاتی می بایست به شهرداری ها و دهیاری های همان منطقه اختصاص یابد. لذا این نوع مالیات نسبت به مالیاتهای مستقیم آثارش بیشتر ملموس بوده زیرا شهرداری ها و دهیاری ها با داشتن این منابع (عوارض) می توانند به احداث پروژه های عمرانی و زیربنایی منطقه خویش مبادرت ورزند.


تاریخ یادداشت: 1396/04/20
کلمات کلیدی: نظام مالیاتی پرداخت مالیات 

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی