سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: توسعه فرهنگ مالیاتی زمینهساز اعتماد دوسویه بین نظام مالیاتی و مودیان میشود.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، پاک گهر، سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: اطلاعرسانی و فرهنگسازی مالیاتی از وظایف اصلی اداره کل امور مالیاتی استان است زیرا اولا کلیه فعالان اقتصادی و خصوصا مودیان مالیاتی نسبت به تکالیف قانونی خود آشنا میشوند و میتوانند از حداکثر معافیتها و مشوقهای مالیاتی برخوردار گردند و ثانیا ضمن ایجاد آرامش برای آنها، حس اعتماد دوسویه بین کارکنان ادارات امور مالیاتی و مردم استان به وجود می آید.
وی افزود: مردم ما باید به این باور برسند که جهت ایجاد عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بایستی یک ارتباط فعال بین کلیه دستگاههای اجرایی و مردم استان با سازمان امور مالیاتی کشور در ثبت اطلاعات اقتصادی به وجود آید.
سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی ضمن تبیین موارد مصرف مالیات در جامعه گفت: مالیات بهعنوان یک هزینه اجتماعی عامل توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی، توزیع مناسب ثروت، کاهش فاصله طبقاتی و بهعنوان یک درآمد پاک رکن اساسی تکیهبر اقتصاد داخلی در حوزه اقتصاد مقاومتی است و به دولتها کمک میکند تا در خدمترسانی و ارائه خدمات اجتماعی اعم از انجام طرحهای عمرانی و خدمات بهداشت و درمان، آموزشوپرورش، مسکن و حملونقل و ارتباطات و تأمین زیرساختها اقدام نماید.
وی عنوان کرد: از نیمه دوم سال 1387 لغایت خردادماه 1396 بالغبر 1830 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزشافزوده مستقیما توسط اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی بهحساب شهرداریها و دهیاریهای استان واریز گردیده که از این میزان 660 میلیارد ریال فقط بهحساب شهرداری بیرجند واریزشده است و امروزه بخشی از خدمات و طرحهای عمرانی و اجرایی که در شهرها و روستاها به مردم استان ارائه میشود، از محل مشارکت فعال مردم در امر پرداخت مالیات است.
پاک گهر خاطرنشان کرد: همچنین از سال 1393 یک درصد مالیات وصولشده در نظام مالیات بر ارزشافزوده به بخش بهداشت و درمان و سلامت اختصاصیافته است که بهموجب قانون باید صرف ساخت، تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی و خدماترسانی به مردم شهرهای زیر 20000 نفر جمعیت و مناطق روستایی و عشایری گردد.
در این دیدار، بهاری، مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: وصول مالیات کار بسیار مشکلی است چون ضمن رعایت عدالت، هم باید رضایت مردم استان جلب شود و هم حقوق حقه دولت محقق گردد، لذا با توجه به گستردگی کار لازم است جهت اطلاعرسانی و فرهنگسازی مالیاتی و همچنین افزایش اعتمادسازی در بین مردم و همچنین اهداف و برنامههای دولت، سایر دستگاههای اجرایی نیز در این امر مشارکت نمایند.
بهادری افزود: مردم خراسان جنوبی مانند گذشته ادارات امور مالیاتی را از خود جدا ندانسته و مشارکت در انجام تکالیف مالیاتی را یک وظیفه به شمار میآورند، اما بااینوجود باید آثار و نقشهای پرداخت مالیات در جامعه به آنها اطلاعرسانی شود.
وی ضمن اشاره به اهمیت و نقش روابط عمومی در آگاهی بخشی و افزایش رضایتمندی مردم گفت: آگاهی بخشی مناسب یک هنر بزرگ است و آرامش خاطر مردمی که در جامعه زندگی میکنند درگرو اقدامات و فعالیتهای روابط عمومیها است، لذا باید از حداکثر توان و ظرفیت دستگاههای اجرایی جهت تحقق این امر استفاده نمود. در پایان بهاری ضمن تأکید بر فرصت به وجود آمده برای خدمت به مردم استان با اهدای لوح تقدیر از فعالیتهای گسترده اطلاعرسانی و فرهنگسازی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی تقدیر و تشکر نمود.
تاریخ خبر: 1396/04/31
کلمات کلیدی: فرهنگ مالیاتی خراسان جنوبی