سامانه صندوق فروش، مصداق تحقق دولت الکترونیک در نظام مالیاتی کشور
چاپ مطلب

توسعه و ارائه خدمات الکترونیکی به منظور افزایش رفاه و سهولت انجام کار اربابان رجوع و مشتریان با هدف جلب رضایت ایشان، امری است که امروزه در اکثر نقاط دنیا در دستور کار دولت‌های الکترونیک قرار گرفته است. در کشور ما نیز مسیر ارائه خدمات الکترونیکی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می‌دهند، تا حد زیادی هموار شده است تا مردم راحت‌تر به این خدمات دسترسی داشته و ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، از مراجعه حضوری آنها در ادارات دولتی و مواجهه چهره به چهره ایشان با کارکنان که معمولا با تبعات و شرایط خاص خود همراه است، کاسته شود.
در نظام مالیاتی کشور ما نیز فرایند پرداخت مالیات و عوارض به صورت الکترونیکی یکی از مصادیق تحقق دولت الکترونیک است که از طریق سهولت در ارائه خدماتی همچون ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی و همچنین ارائه صورتحساب‌های خریدوفروش با استفاده از سامانه‌های صندوق مکانیزه فروش امکان پذیر شده است.
نصب و به‌کارگیری صندوق‌های مکانیزه فروش، صاحبان مشاغل را قادر می‌سازد تا عملیات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت نمایند. ایجاد و به روز رسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارش‌گیری و مدیریت ارتباط با مشتریان از جمله مزایا و ویژگی‌های استفاده از این صندوق‌ها محسوب می‌شود.
علاوه بر آن، بهره‌برداری از سامانه صندوق فروش، صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به کسب‌وکار و کاهش خطاهای انسانی را به دنبال خواهد داشت. بر اساس ماده 121 قانون پنجم توسعه، فروشندگان و اصناف مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم و بر اساس موارد تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به نصب این سامانه هستند. بر این اساس، از سال 1392 طی سه مرحله، گروه‌هایی از واحدهای صنفی، دعوت به نصب و راه‌اندازی این سامانه شده‌اند.
بدین‌صورت که از ابتدای سال 1392، ده گروه از اصناف و در مرحله دوم که با شروع سال 1393 همراه شد، ده گروه دیگر، مکلف به بهره‌گیری از این سامانه شدند. در سال 1394 نیز سازمان امور مالیاتی کشور طی مرحله سوم تعیین اولویت صاحبان مشاغل، ده صنف جدید را از ابتدای سال 1392 مکلف به استفاده از سامانه مزبور نموده است.
در پایان این نکته خاطرنشان می‌شود که براساس بخشنامه معافیت مالیاتی نصب و استفاده از صندوق فروش سال‌های 93 و 94 و طبق مقررات ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، صاحبان مشاغلی که مکلف به نصب صندوق مکانیزه فروش و یا تجهیزات مشابه هستند، در صورت عدم نصب و استفاده از سامانه مذکور در سال مربوط از معافیت‌های مقرر قانونی محروم خواهند شد.


تاریخ یادداشت: 1397/11/17
کلمات کلیدی: دولت الکترونیک 

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه سطح توافق خدمات سازمان
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی