یک فنجان چای در روابط عمومی
گفتگو با دادیار مسئول انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان چهارمحال و بختیاری
چاپ مطلب

یک فنجان چای در روابط عمومی یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ها به عنوان سخنگوی دستگاه های اجرایی، اتخاذ راهبرد فعال در اطلاع رسانی به موقع و شفاف سیاست ها و خط مشی های سازمان ها به شهروندان و رویکرد تعاملی در انعکاس نظرات و پیشنهادات مردم و شهرودان به مسئولین و مدیران می باشد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور و عدم امکان برگزاری نشست های خبری بر آن شدیم تا در برنامه "یک فنجان چای در روابط عمومی" با حضور مدیر کل و مدیران مالیاتی استان، سیاست ها و برنامه های فراروی نظام مالیاتی و اداره کل در سال 1399 را برای اصحاب رسانه، شهروندان و هم استانی های گرامی تشریح نماییم.
در ادامه مصاحبه آقای سید فاضل بنی هاشمی دادیار مسئول انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان را در برنامه "یک فنجان چای در روابط عمومی" می خوانیم:
جناب آقای بنی هاشمی به عنوان اولین سوال شرحی از وظایف و کارکردهای مجموعه دادستانی انتظامی مالیاتی جهت آشنایی بیشتر مخاطبین با این مجموعه بفرمایید؟
دادستانی انتظامی مالیاتی یک مرجع نظارتی درون سازمانی به شمار می رود.در حالیکه معمولا در دستگاه قضایی با این مرجع برخورد می کنیم ولی دستگاهی که در قوهی مجریه دادستان دارد، سازمان امور مالیاتی است. وظایف این مرجع در ماده 264 ق.م.م احصاء گردیده است که رسیدگی و کشف تخلفات و تقصیرات ماموران مالیاتی و اظهار نظر در مورد صلاحیت این ماموران در ارتقاء و انتصابات و ترفیعات و اقامه دعوی علیه مودیان و ماموران مالیاتی را می توان نام برد.
با جرم انگاری مالیاتی که در اصلاحیه اخیر قانون مالیاتهای مستقیم به عمل آمد و برخی مصادیق جرم مالیاتی تعیین گردید، حیطه عمل این مرجع گسترش بیشتری پیدا کرد و به نوعی مبارزه با فرار مالیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
ضمانت های اجرایی مقرر در قانون مالیات های مستقیم به چه صورت می باشد؟
جرائم مالیاتی هیچگاه به منظور کسب درآمد برای دستگاه مالیاتی وضع نشده است بلکه هدف از آن، الزام مودیان به رعایت مقررات و تکالیف قانونی و مجازات مودیانی که قصد فرار از مالیات را داشته اند و همچنین تعیین خساراتی که در نتیجه عدم رعایت تکالیف و مقررات قانونی به دولت وارد شده است، می باشد. بر اساس این اهداف در سازمان امور مالیاتی ضمانت اجراهای مالیات ستانی را می توان به سه دسته تقسیم نمود:
الف) ضمانت های اجرایی اداری یا مالیاتی که صرفا جنبه مالی داشته و دستگاه مالیاتی می تواند این اقتدار را راسا اعمال نماید.
ب) ضمانت های اجرایی کیفری که مودی متخلف را به مجازات های کیفری از جمله جزای نقدی و حبس محکوم می نماید;
ج) الزام به جبران خسارت یا ضمانت اجرایی مدنی که دستگاه مالیاتی عموما از طریق محاکم عمومی به اعمال آن‌ها می پردازد.
ضمانت اجراهای اداری مانند تشخیص علی الراس، جرائم مالیاتی و محروم نمودن مودی بدحساب از معافیت ها و بخشودگی ها می باشد و ضمانت اجراهای کیفری و مدنی را دستگاه مالیاتی با استمداد از محاکم حقوقی و کیفری اعمال می نماید که مواردی از قبیل تعقیب قانونی، حبس و جبران خسارات وارده را شامل می گردد.
چه راه ارتباطی برای مردم و مودیان مالیاتی جهت ارتباط با دادستانی انتظامی مالیاتی وجود دارد؟
دفتر دادستانی آماده دریافت گزارشات مردمی در زمینه فرار مالیاتی، از طریق مراجعه حضوری، گزارش مکتوب، یا از طریق سامانه رسیدگی به شکایات در پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی می توانند گزارشات فرار مالیاتی را ارائه دهند.
قابل ذکر است، موارد مربوط به سوء استفاده از کارت های بازرگانی از اصلی ترین موارد جرم مالیاتی دراستان بوده که حدود صد پرونده مربوطه در مرحله بررسی قرار دارند از طرفی اختفاء فعالیت و کتمان درآمدبه شیوه های مختلف یا ارائه اطلاعات خلاف واقع و عدم انجام تکالیف مقرر هم از دیگر مصادیق جرم مالیاتی هستند.
مردم چه گزارش هایی را می توانند به دفاتر دادستانی ارائه نمایند؟
گزارش مربوط به موارد جرم مالیاتی توسط فعالین اقتصادی، تخلفات ماموران مالیاتی، سوء استفاده از کارت های بازرگانی، کارت و حساب بانکی اجاره ای، سوئ استفاده از کارت ملی و اطلاعات هویتی، فعالیت های شرکت های صوری و صدور فاکتور صوری از مواردی هستند که شهروندان می توانند به دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی استان ارائه دهند.
ار تباط مردمی را در امر مبارزه با فرار مالیاتی و کاهش فساد اداری چه میزان موثر می دانید؟
در شرایط موجود کشور که حمایت از تولید کنندگان واقعی و وصول مالیات از بخش غیر مولد از اهمیت ویژه تری برخوردار است، هر یک از آحاد مردم می توانند نقش نظارتی خود را ایفا نمایند و هرگونه فعالیت مشکوک مالی و اقتصادی را گزارش نمایند و مانند بسیاری از کشورهای دنیا فرهنگ «سوت زنی» در کشور اجرایی شود.
چه اقدامات حاکمیتی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی در سال های گذشته صورت گرفته است؟
بله اقدامات و قوانین خوبی در سالهای گذشته مصوب و اجرا شده که از آن جمله می توان:
حساس سازسی افکار اجتماعی و آگاهی بخشی نسبت به مقوله فرار مالیاتی با ورود مدیران ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری به این موضوع و همچنین فرهنگ سازی و استفاده از مشارکت مردمی در مبارزه با فرار مالیاتی و اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز سازمان امور مالیاتی از جمله( اصلاح مواد169 و 169 مکرر، جرم انگاری در ماده 274، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، تصویب قانون صندوق فروشگاهی و ... و در نهایت ورود موثر مراجع نظارتی درون سازمانی(دادستانی و حراست) و برون سازمانی نظیر سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و قوه قضائیه به موضوع را عنوان نمود.
همچنین در همین راستا در سازمان امور مالیاتی نیز اقدامات خیلی خوبی انجام شده که از آن جمله می توان:
شناسایی بیش از 4500 شرکت کاغذی صادر کننده صورتحسابهای غیر واقعی و درج در پایگاه سازمان، دریافت و و بررسی ترانش های بانکی مشکوک، اجرای فاز اول طرح جامع مالیای و حرکت به سمت مالیات هوشمندبا فراهم نمودن اجرای قانون پایانه فروشگاهی، فراخوان 15 صنف با 50 نوع فعالیت اقتصادی برای نصب کارتخوان پس از پزشکان و اصلاح آیین نامه ماده 219 و لحاظ شدن پاداش برای گزارش دهندگان فرار مالیاتی را نام برد.
علاوه بر برخورد قانونی چه راهکارهای دیگری را در کاهش جرم مالیاتی موثر می دانید؟
ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی راهکار اصلی در این زمینه است که با استفاده از ظرفیت های فناوری های نوین و تحقق دولت الکترونیک و مالیات هوشمند قابل دستیابی است. در سازمان امور مالیاتی با ایجاد کامل طرح جامع مالیاتی و اتصال کلیه پایگاه های اطلاعات مالی و اقتصادی به سازمان و اجرای دقیق مواد 169 و 169 مکرر و همچنین قانون مبارزه با پولشوییی، می توان ضمن افزایش درآمدهای دولت از طریق شناسایی مودیان جدید، عدالت نسبی مالیاتی هم برقرار نمود و از با ر مالیاتی بخش های مولد کاسته شود.
به عنوان آخرین سوال;
در یک جمله نظرتان را در خصوص برنامه "یک فنجان چای در روابط عمومی" بفرمایید؟
ابتکار جالبی است که ضمن انجام رسالت اطلاع رسانی، پیام رعایت فاصله اجتماعی در شرایط ویژه کنونی را مورد تاکید قرار می دهد.


تاریخ خبر: 1399/01/30
کلمات کلیدی: فرهنگ سازی مالیاتی فرار مالیاتی عدالت مالیاتی یک فنجان چای در روابط عمومی مالیات ستانی 

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی