آثار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در توسعه‌ خدمات شهری و زیرساخت‌ ها
چاپ مطلب

اگرچه در مقوله توسعه و رشد جوامع مختلف مولفه های گوناگونی ایفای نقش می کنند، اما توجه به عوامل اقتصادی و تلاش در راستای رشد و ارتقای شاخصه های مالی و پولی از جمله نکات کلیدی و پر رنگ در جهت توسعه کشورها به حساب می آیند. بر این اساس سعی و تلاش دولتمردان هر کشور در تسهیل فرآیندهای تولیدی و افزایش سرعت چرخ های اقتصادی از جمله عوامل بدیهی در پویایی نظام اقتصادی می باشد.
یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه، عدم توانایی در توسعه زیرساخت های اصلی و بویژه تأمین اعتبارات مالی پروژه های مذکور می باشد. از آنجا که مالیات نقش موثر و مستقیمی در تامین منابع مالی کشورها بر عهده داشته و انجام پروژه های عمرانی و توسعه زیرساخت ها ارتباط مستقیمی با میزان مالیات های وصول شده دارد، مالیات و توسعه عمرانی ارتباط معناداری پیدا خواهد نمود. طرح های عمرانی همچون بزرگراه ها، خیابان ها، جاده‌ها و پل ها، حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و خطوط هوایی، منابع آبی، مدیریت شهری ، تولید جریان برق و مخابرات ، ارتباطات ، مدیریت سلامت جامعه ، توسعه زیرساخت های آموزشی و گسترش خدمات در مناطق محروم نیازمند بودجه قابل توجهی است که بخشی از آنها از محل درآمدهای مالیاتی تامین خواهد شد . مالیات و پرداخت به موقع آن ضامن بسترسازی و رفع نیازهای اولیه برای توسعه زیرساخت های کشوری و پیشبرد صحیح و بهینه امور کشور است. مردم با پرداخت مالیات به موقع کمک شایان توجهی به تامین بخش عظیمی از بودجه کشور می کنند و به عبارتی دولت را برای تامین منابع مالی برای اجرای این امر یاری می نمایند.
در سالهای اخیر دولتها تلاش داشته اند که منابع مالی و درآمدی خود را بیشتر از منابع پایداری همچون مالیات و به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده تامین نمایند زیرا فروش نفت و درآمد حاصل از آن بدلیل کارشکنی هائی که دولتهای غربی ایجاد می نمایند معمولا کشورهای فروشنده را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد. اهمیت این موضوع در شرایط کنونی باعث شده است که این مقوله در رأس برنامه های اقتصادی دولتها قرار گرفته و در این میان مسئولین نظام مالیاتی نیز کوشیده اند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را ارائه نمایدکه موجب افزایش اعتماد عمومی و نیز مشارکت مردم در پرداخت مالیات گردد.
اکنون که درآمد های مالیاتی رابطه مستقیمی با بودجه کشور دارد وهر چقدر درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد نقش سازنده تری در فعالیت های اقتصادی و توسعه و عمران جامعه ایفا خواهد کرد، در ایران نیز تمهیداتی از این دست مورد نظر قانونگذاران قرار گرفته، به طوری که با اختصاص بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏ها و دهیاری ها راه را برای تامین منابع پایدار مورد نیاز این حوزه هموار کرده‌‏اند. در این میان اساسی ترین نکته در زمینه درآمدهای ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده آن است که عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر و یا منطقه ای صرفا جهت عمران و آبادانی همان منطقه مصروف می گردد که این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان و اهالی هر منطقه در تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت. در حال حاضر که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران 9 درصد است، 3 درصد به شهرداری‏ها و دهیاری ها اختصاص یافته است که این منابع پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را در حوزه توسعه زیرساخت‏های شهری به همراه داشته است.
به اذعان مسئولان سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‏های کشور در حال حاضر 54 درصد بودجه شهرداری‏ها در شهرهای کوچک از محل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تامین می‏شود. بر اساس این اظهارات، اختصاص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به این نهاد کمک کرده است تا در سال 93 بیش از 48 هزار دستگاه و ماشین آلات عمرانی و خدماتی برای شهرهای کوچک کمتر از 50 هزار نفر خریداری شود. همچنین در سطح روستاها، اختصاص بخشی از درآمدهای واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری ها موجبات تحولات و تغییرات مثبتی در توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته شده است. مالیات بر ارزش افزوده نه تنها یاری‏گر شهرداری‌‏ها و شهرهای کوچک بوده است، بلکه در شهرهای بزرگ نیز نقش پر رنگی از خود بر جای گذاشته است. بررسی لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران نشان می‏دهد مالیات بر ارزش افزوده در میان 7 منبع بزرگ درآمدی شهرداری تهران در جایگاه دوم ایستاده است. سهم درآمدهای حاصل از این نوع مالیات در بودجه سال 93 شهرداری این کلانشهر 16 درصد بوده است که در لایحه بودجه سال 94 به 20 درصد افزایش یافته است.
همه این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده پیامدهای سازنده و اثربخشی در زمینه توسعه زیرساخت‏‌های شهری به همراه داشته است. تامین چنین منبع درآمدی پایداری برای این حوزه باعث خواهد شد توسعه زیرساخت‏‌ها و خدمات شهری به شیوه‏ای پایدار و همیشگی دنبال شود و با بروز مشکلاتی از قبیل کسری بودجه و یا افت درآمدهای نفتی دچار نوسان و توقف نشود. در نهایت می توان نتیجه گرفت که با افزایش منابع مالی که از طریق مالیات تامین می شود می توان این امید را داشت که روز به روز به احداث زیرساختهای عمرانی و توسعه امور شهری افزوده گردد.


تاریخ یادداشت: 1399/08/28
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی