برپایه تمهیدات «سازمان
امور مالی» جمهوری اسلواکی، در آینده فاکتور هر صندوق فروش، دارای یک کد QR
خواهد بود و مشتریان با اسکن این کد یا تایپ شناسهی منحصربه فرد
هر فاکتور نقدی در یک اپلیکیشن موبایلی به اسم «اور-دوکلاد» (تایید فاکتور)، میتوانند
واقعی یا جعلی بودن فاکتور را اعتبارسنجی کنند. اگر اعتبار فاکتور صادرشده تایید
نشود، مشتری میتواند اعلانی برای سازمان امور مالی بفرستد تا بررسیهای لازم در
این زمینه (ممیزی در محل و...) انجام شود. سازمان امور مالی اسلواکی همچنین درنظر
دارد تا اپلیکیشن «اور-دوکلاد» را با سامانهی «قرعهکشی فاکتور ملی» ادغام و
یکپارچهسازی کند. بعداز آنکه واقعیبودن فاکتور مربوطه تایید شد، مشتری فرصت
خواهد داشت تا بهآسانی و باسرعت آن را در سامانهی «قرعهکشی فاکتور ملی» وارد
نماید و از جوایز آن بهره مند شود.
صندوقهای فروش برخط در آینده، اطلاعات زیر را برای سازمان امور مالی
ارسال میکنند: قیمت بهازای هر قلم (کالا یا خدمات)، قیمت کل (جمع)، نزدیک ترین نرخ مالیاتی، میزان مالیات، تاریخ و ساعت، محل
فروش یا ارایه خدمت، مشخصات صندوق فروش، تاییدیه صدور فاکتور، و مشخصات مشتری
(اختیاری).
• نتایج
درآمد برآوردشده از اجرای گام بهگام
«سامانهی فروش کاملابرخط» (ییکاسا) در سال 2019 میلادی درحدود 27 میلیون یورو
است، که تا 117 میلیون یورو در سال 2020 و بیشاز 120 میلیون یورو در سالهای پساز
آن بالغ میشود. انتظار میرود که معرفی این سامانه، به کاهش شکاف مالیات بر ارزش
افزوده در هتلها، رستورانها و انواع مشاغل تهیهی غذا و یک کاهش 15 درصدی در بخش
خدمات و خردهفروشی منجر شود. هزینه پیاده سازی
این طرح (سامانه فروش کاملا برخط) توسط سازمان
امور مالی اسلواکی، چیزی نزدیک به 18 میلیون
یورو برآورد شده است.
• درسهای گرفتهشده
دولت جمهوری اسلواکی معتقد است که موفقیت اجرای صندوقهای فروش برخط، به
شرایط زیر بستگی دارد:
1- مشورت تنگاتنگ و مستمر درزمینه زمانبندی و برنامهریزی برای پیادهسازی،
با صاحبین مشاغل (مودیان) و شرکتها یا موسساتی که طراحی و اجرای سیستم صندوقهای
فروش برخط را بهعهده دارند. آنها باید آمادگی و توانایی اعمال تغییرات یا رفع
مشکلات احتمالی در فرآیندهای – برای نمونه – ثبتنام،
نظارت، کنترل و ارزشیابی را داشته باشند.
2- نشانگذاری (و ارزیابی) ایرادات احتمالی با راهحلهای ازقبل
درنظرگرفتهشده. مودی نباید چرخ را ازنو اختراع کند.
3- ارتباط نزدیک با همه طرفهای علاقهمند
ازقبیل: کارشناسان، نهادهای غیردولتی، مجامع بخش خصوصی، اتحادیه فروشندگان صندوق های فروش، سایر اشخاص و نهادهای دولتی، دانشگاهها و
غیره.
4- دادن مهلت کافی به همه مودیان برای انتقال (شیفت) از سیستمهای قدیمی
به سامانه صندوق فروش برخط.
5- ارایه راهکارهای عملی به مودیان، به ویژه
مشاغل کوچک، در این زمینه – مانند: در دسترس
گذاشتن نرم افزارهای رایگان، یا (درصورت نیاز
و امکان) دادن یارانههای دولتی.
6- ارتقاء قابلیت سیستمها و توانایی مردم درجهت تحلیل دادههای بزرگ، از
آنجمله برای اهداف محاسبه ریسک.
تاریخ یادداشت: 1399/10/30
کلمات کلیدی: