X

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

برای ثبت نام در سامانه ی ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی از کجا شروع کنم؟

برای شروع مودیان مشمول مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا باید وارد سامانه ثبت نام الکترونیک شوند. ورود به این سامانه مستلزم داشتن نام کاربری در سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

 نکته: جهت دریافت مجوز ثبت اطلاعات پایانه فروشگاهی لازم است وضعیت ثبت نامی مودی مورد تایید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته باشد. پس از ورود به ثبت نام الکترونیک از طریق منوی " سایر خدمات " گزینه " ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی" را انتخاب نموده و اطلاعات پایانه فروشگاهی خود را ثبت نمایند.

نوع مشمولیت چیست ؟

مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان های مربوط به پایانه فروشگاهی تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می نماید.

نکته: مشمولین خدمات درمانی، مشمول بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می باشند.

تاریخ مشمولیت چیست ؟

تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.

تاریخ مشمولیت فعالین حوزه درمان، ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ می باشد.

شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی چیست ؟

شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی همان شماره سریال دستگاه کارتخوان می باشد که توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی را از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی در اختیار مودی قرار می گیرد. مودیان در این خصوص (و همچنین بروز هرگونه اشکال در شماره سریال) باید با شرکت تامین کننده پایانه فروشگاهی هماهنگی نمایند.

لازم به ذکر است ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی الزامی می باشد. با ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی کلیه اطلاعات مربوط به شماره سریال حافظه مالیاتی، شماره شبا حساب، شرکت تأمین کننده و نوع دستگاه بارگذاری می‌شود و نیازی به تکمیل کردن بقیه فیلدهای اطلاعاتی توسط مودی نمی‌باشد.

نکته: شماره سریال یک عدد شانزده رقمی و ترکیبی از حروف و اعداد می باشد.

مدل دستگاه چیست ؟

مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده ( شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می شود. در صورتی که مدل دستگاه پس از بررسی شماره سریال به اشتباه نشان داده شود لازم است مودی با هماهنگی شرکت تامین کننده خود موضوع را رسیدگی نماید.
 

سریال حافظه مالیاتی چیست ؟

شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز فروش پایانه فروشگاهی را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می شود و در هنگام خرید آن در اختیار مودی قرار می گیرد.

تاریخ شروع بهره برداری چه زمانی می باشد؟

دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می شود.

وضعیت پذیرنده موجود در فرم ثبت پایانه فروشگاهی به چه معناست؟

مودی باید در صورت تعطیلی موقت و یا دائمی بنگاه اقتصادی و یا غیرفعال شدن موقت یا دائم وضعیت پایانه فروشگاهی خود را در سیستم بروز رسانی نماید.
پس ا ز ثبت پایانه فروشگاهی امکان حذف/ویرایش برای مودیان وجود ندارد و تنها امکان تغییر وضعیت وجود خواهد داشت.

مودی چگونه می تواند شناسه حافظه را دریافت نماید ؟

پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می گردد.

آیا مودی می تواند بدون دریافت شناسه حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) از سازمان مالیاتی صورتحساب صادر نماید ؟

خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) از سازمان مالیاتی نمی تواند صورتحساب صادر نماید.

آیا می توانیم چند کارتخوان شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت را در یک مکان استفاده نمود ؟

بله امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.

آیا می توانیم یک کارتخوان را برای چند محل فعالیت استفاده کرد ؟

خیر، یک کارتخوان فقط می تواند برای یک مکان مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از یک محل فعالیت به محل فعالیت دیگر مودی باید چه اقدامی انجام دهد؟

ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تایید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی می تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارتخوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از اول شروع نماید.

سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.

بند "ی" تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸

کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

فراخوان شناسایی « شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی و صدور مجوز فعالیت برای ایشان »


در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/08/11 و همچنین آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 26 قانون مذکور مصوب 1399/03/13، سازمان امور مالیاتی کشور به منظور استقرار نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در نظر دارد شرکت­های‌ ذیصلاح و دارای شرایط لازم را شناسایی نماید تا بر اساس‌ ضوابط و مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور و در چارچوب مقررات مربوطه از طریق مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی پس از دریافت درخواست متقاضیان و ارزیابی ایشان نسبت به صدور مجوز فعالیت به عنوان " شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی " اقدام نماید. شرایط، الزامات و مدارک مورد نیاز در پیوندهای زیر درج شده است: